Fra virkeligheten

Først etter bilulykken visste Kirsti og Svein at de hadde valgt riktig bilforsikring

Artikkel-1-2-web.jpg
På vei hjem fra handleturen, svingte en bil ut i veien rett foran Kirsti og Svein. Når ulykken er uunngåelig, ligger lykken i hvilket forsikringsselskap du har.

- Jeg fikk en kraftig støkk og skalv voldsomt etter sammenstøtet, forteller Kirsti Hanssen.

Sammen med samboeren Svein Jarl Hasselberg hadde hun vært på handletur i Svolvær. På veien hjem til Laupstad smalt det. Alt gikk så fort at de ikke rakk å reagere.

- Bilen som sekunder før hadde stått helt i ro ved autovernet, svingte plutselig ut og sammenstøtet var umulig å unngå. Det var nysaltet, men likevel glatt på veien. Vi kjørte ikke fort, kun 40 kilometer i timen, forteller Kirsti Hanssen.

Først kom sjokket. Etter hvert kom også smerten. Kirsti trodde først hun hadde truffet dashbordet, men forsto at det var sikkerhetsbeltet som hadde strammet seg under sammenstøtet. Ambulansen kom fort til stedet, og hun ble fraktet til legevakten. Hun var fortumlet og skjelven, men fikk heldigvis konstatert at det ikke var noe alvorlig.

Artikkel-1-1-web.jpg
Kirsti og Svein ble påkjørt da en bil kom over i motgående kjørefelt.

Verre sto det til med bilene. Bilen de kolliderte med ble kondemnert. Samboerparets bil var ny, men trengte en runde på verkstedet etter sammenstøtet.


Ordnet alt

På kvelden ringte samboerparet Frende Forsikring for å melde skaden.

- Vi hadde hørt så mange skrekkhistorier om forsikringsbransjen, men vi hadde en utrolig fin opplevelse på telefonen. Skadebehandleren tok imot oss på en fantastisk måte, og ba oss om å ta det helt med ro. Vi ble beroliget med at de skulle ordne alt for oss, og det gjorde de i aller høyeste grad. Frende tok også kontakt med motpartens forsikringsselskap, forteller Kirsti og legger til: 

- Det var en service av en annen verden. De ordnet også med leiebil, selv om det knapt er biler å oppdrive på grunn av alle turistene i Lofoten.

Med leiebildekning i Frende får du leiebil klasse C gjennom hele reparasjonstiden ved kaskoskade

Artikkel-1-3-web.jpg
- Helt fantastisk service, sier Kirsti og Svein om skadeoppgjøret hos Frende.

Fantastisk oppfølging

Kirsti trekker frem oppfølgingen de fikk etter den første telefonsamtalen:

- Behandlingen vi fikk av Frende var helt utrolig. De ringte oss flere ganger i ettertid og spurte oss om hvordan det gikk, og om det var noe annet vi trengte. Vi fikk også tilbud om psykologhjelp og annen behandling. Jeg blir nesten rørt når jeg tenker på det, vi ble så utrolig godt ivaretatt, sier hun.

Det var ikke bare Kirsti og Svein som var fornøyde med Frende Forsikring.

- Til og med motparten skrøt av måten Frende håndterte skadeoppgjøret. De fortalte at de aldri vært ute for så god kundebehandling som de fikk hos Frende, forteller Kirsti.


Prisvinner med like rabatter til alle

Opplevelsen til samboerparet i Lofoten er ikke tilfeldig. I den uavhengige bransjemålingen EPSI har Frende vært blant de beste på skadeoppgjør. 


Tom Erik Hennes, rådgiver i Frende Forsikring- Styrken vår er lokal tilstedeværelse og tett oppfølging av kundene, ikke minst hvordan de blir møtt når de opplever en skade, sier rådgiver Tom Erik Hennes i Frende Forsikring. Selskapet setter pris på kundene sine, så mye at alle får rabatt:

- Etter tre år blir prisen på alle skadeforsikringer redusert med fem prosent, lojalitetsbonus kaller vi det, forteller Hennes.

Og det stopper ikke der: Ved å kombinere ulike typer forsikringer får man også totalkunderabatt.

- Våre kunder trenger ikke å be om lojalitetsbonus, du får den automatisk, understreker Hennes.

I tillegg til alle de gode og viktige dekningene til svært konkurransedyktige priser, gir Frende markedets raskeste bonusopptjening på bilforsikringen.


Anbefaler til venner og familie

Neste år får også samboerparet fra Laupstad lojalitetsbonus fra Frende.

- Selgeren fra Frende var veldig hyggelig og ikke påtrengende. Lojalitetsbonusen vi får etter tre år er bare helt topp. Dessuten har Frende kontor i Svolvær. Vi trenger ikke å ta en telefon til Bergen eller Oslo. Her møter vi kundebehandleren ansikt til ansikt.

Kirsti og Svein er ikke i tvil om at de forblir Frende-kunder.

- Det kan du altså tro vi blir! Nå har vi riktig type forsikring og er veldig fornøyd. Vi har til og med oppfordret barna våre og alle våre venner om å ta kontakt med dem, smiler Kirsti.


Dette gjør du når uhellet er ute

Fagsjef motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge, forteller at de forsøker å ta tak i alle sider ved et skadeoppgjør så fort som mulig.

- Det passer aldri når uhellet er ute. Derfor er det viktig at kundene får den hjelpen de trenger med en gang, og at de møter hyggelige og serviceinnstilte saksbehandlere hos oss, sier Ytre-Hauge.

Artikkel-2-web.jpg
- I Frende gjør vi alt vi kan å sikre en trygg, korrekt og personlig behandling av skadesaken din, sier Roger Ytre-Hauge som er fagsjef på motor.

- Har du noen tips når skaden først er skjedd?

- Sikkerhet på skadestedet er viktig. Prøv å unngå at det oppstår nye farlige situasjoner like etter kollisjonen. Ta på deg refleksvesten og sett ut varseltrekant. Flytt eventuelt bilene til et mer egnet sted. Fyll ut skademeldingsskjema og ta bilder med telefonen om du er i form til det, sier han og understreker at det ikke er nødvendig å ta nærbilder av selve skaden.

- Ta heller bilder som viser stedet der ulykken skjedde. Slike bilder gjør det lettere å dokumentere hvem sin feil en kollisjon er, og da vil også skadeoppgjøret kunne gå enda raskere, råder Ytre-Hauge.

- Dersom man er uenige om hvem sin skyld det var, trenger man ikke avklare dette på skadestedet. Det tar vi oss av, sier fagsjefen i Frende.

- Men fyll likevel ut en skademelding mest mulig nøyaktig, og pass på at begge førerne signerer skjemaet. Det er viktig for å unngå uenigheter i etterkant.

Tekst og foto produsert i samarbeid med BT Brand Studio

Våre forsikringer