briefcase-business Created with Sketch. building-industry Created with Sketch. Slice 1 Artboard Created with Sketch. document-writing Created with Sketch. image/svg+xml Group 5 Created with Sketch. helmet-hardhat Created with Sketch. image/svg+xml shop-building Created with Sketch. tall-building Created with Sketch. TrumfForsikringSvart@1x Created with Sketch. Group Created with Sketch. image/svg+xml

Personopplysninger

Personvernreglene gjelder for både Frende Livsforsikring AS og Frende Skadeforsikring AS (heretter kalt Frende).

1. Bruk og behandling av personopplysninger

Personopplysningsloven med forskrifter og Datatilsynets konsesjonsvilkår regulerer Frendes adgang til å behandle personopplysninger. Med dette som bakgrunn har Frende utarbeidet utfyllende personvernregler. Disse supplerer øvrige avtalevilkår som Frende har inngått med kunden og gjelder for alle tjenesteforhold, både nåværende og fremtidige.

Med personopplysninger forstås alle opplysninger som kan knyttes til deg som person.

Hvis ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil Frende sin behandling basere seg på samtykke fra kunden. Samtykke vil for eksempel være nødvendig ved innhenting av helseopplysninger.

2. Formålet med behandlingen

Formålet med Frendes innsamling og behandling av personopplysninger er i første rekke kundeadministrasjon i forbindelse med forsikringsavtaler. Dette gjøres for å avdekke forsikringsbehov, beregne riktig pris, gi korrekte oppgjør, og for å oppfylle de forpliktelser som Frende har påtatt seg for gjennomføring av forsikringsavtaler med kunden. Frende vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen påbyr eller gir adgang til, eller når kunden har samtykket i behandlingen.

3. Innsynsrett

Informasjon om kundens forsikringsavtaler med Frende vil i all hovedsak bli gjort tilgjengelig på "Min side" via din nettbank eller på www.frende.no. Kunden kan ved skriftlig og undertegnet henvendelse til Frende kreve innsyn i registrerte personopplysninger, beskrivelse av hvilke typer opplysninger som behandles og nærmere informasjon om Frendes behandling av opplysningene.

4. Personopplysninger som innhentes og registreres

Personopplysninger som registreres vil i hovedsak mottas direkte fra kunden. Ved innsamling av nødvendige opplysninger vil kunden bli varslet, med mindre innsamlingen er lovbestemt, varsling er umulig, uforholdsmessig vanskelig, eller det er på det rene at kunden allerede kjenner den informasjon varselet skal inneholde.

Dersom Frende ønsker å innhente opplysninger fra kunden som ikke er nødvendig for ivaretakelse av avtaleforholdet, skal Frende først informere kunden om at det er frivillig å gi fra seg opplysninger og hva opplysningene vil bli brukt til (det vil si formålet med behandlingen).

Frende vil ved avtaleinngåelse og under det løpende avtaleforholdet registrere opplysninger om kunden og andre personer som har tilknytning til avtaleforholdet. Frende vil også registrere opplysninger om personer som Frende har avslått å inngå avtale med. Dette i den hensikt å kunne underrette vedkommende om avslaget og eventuelt i ettertid kunne dokumentere forholdet, herunder at avslag om forsikringsdekning var saklig begrunnet.

5. Utlevering

Registrerte personopplysninger kan bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og Frendes taushetsplikt ikke er til hinder, vil personopplysninger også kunne bli utlevert til tredjeperson med det formål å oppfylle den avtale du har med selskapet. Slike underleverandører kan være takstfolk, andre forsikringsselskaper, banker og finansforetak, samt samarbeidspartnere for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen. 

Frende vil også kunne utlevere personopplysninger til et annet foretak i konsernet eller konserngruppen, så fremt utlevering er nødvendig for å tilfredsstille konsernbasert styrings-, kontroll- og/eller rapporteringskrav fastsatt i lov, eller i medhold av lov. Det forutsettes at behandlingen av personopplysninger er underlagt taushetsplikt i det foretaket opplysningene utleveres til.
Overføring av personopplysninger til Frendes databehandlere anses ikke som utlevering. Slik utlevering skjer under selskapets ansvar, og er basert på avtaler som sikrer at personvernet ivaretas.

6. Sentralt Skaderegister

For kunder i Frende Skadeforsikring AS vil personopplysninger bli utlevert til Forsikringsselskapenes Sentralt Skaderegister (FOSS). 

7. Register over forsikringssøkere og forsikrede

For kunder i Frende Livsforsikring AS vil personopplysningene bli utlevert til Sentrale Register over forsikringssøkere og forsikrede (ROFF).

8. Konsernkunderegister

Frende samarbeider med andre selskaper innenfor samme finanskonsern og konserngruppe. Det er på bakgrunn av dette opprettet et konsernkunderegister. Formålet med konsernkunderegisteret er administrasjon, kundepleie og markedsføring, med hjemmel i personopplysningsloven §§ 8, 9 og 11. 

Konsernkunderegisteret inneholder nøytrale opplysninger om kunden som navn, fødselsnummer, telefonnummer, adresse og kontaktopplysninger, opplysninger om hvilke konsernselskap vedkommende er kunde i og hvilke tjenester og produkter kunden har. 

9. Oppfølging og markedsføring

Frende vil informere kunden om produkter innen de produktkategorier hvor det allerede foreligger et avtaleforhold mellom kunden og Frende. 

Frendes produkter deles i følgende kategorier:

  • Skadeforsikringsprodukter (Frende Skadeforsikring AS)
  • Livsforsikringsprodukter (Frende Livsforsikring AS)

Uten samtykke fra kunden vil Frende kunne benytte følgende nøytrale opplysninger til kundeoppfølging og markedsføring: Kundens navn, kontaktopplysninger, fødselsnummer og hvilke tjenester eller produkter kunden har inngått avtale om. 

Markedsføres det produkter og tjenester innen annen produktkategori enn den som Frende og kunden har inngått avtale om, kreves det samtykke fra kunden for å benytte andre kundeopplysninger enn de nøytrale.

10. Forebygging og avdekking av straffbare handlinger 

Frende vil i henhold til hvitvaskingsloven behandle personopplysninger for å oppfylle undersøkelses- og rapporteringsplikten for mistenkelige transaksjoner. Frende er pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til ØKOKRIM v/Enhet for finansiell etterretning (EFE).

11. Lydopptak av telefonsamtaler

I tilknytning til ditt forsikringsforhold kan det foretas lydopptak av alle telefonsamtaler. Dokumenter og annen kundekommunikasjon som for eksempel e-post, mv, vil bli lagret.

Lydopptak av samtaler til/fra fasttelefon og mobiltelefon samt dokumentasjon av annen type kommunikasjon med deg som kunde vil bli behandlet i henhold til gjeldende lovgivning. Lydopptaket vil kunne gjenfinnes av Frende på grunnlag av kundens identitet og skadenummer. 

12. Analyseverktøy og bruk av cookies 

Frende bruker cookies på sine nettsider. Cookies vil kunne benyttes i forbindelse med markedsføring av våre produkter og tjenester. Cookies er en tekstfil som blir lagret på din harddisk for sidene du besøker. 

Frende benytter også analyseverktøyet Google Analytics. Informasjon som innhentes ved hjelp av analyseverktøyet anonymiseres og inneholder ikke identifiserbare personlige opplysninger. Informasjonen benyttes kun til analyseformål. Bruk av Google Analytics til dette formålet er godkjent av Datatilsynet.

13. Reservasjon, retting og sletting av personopplysninger

Kunden kan ved henvendelse til Frende reservere seg mot direkte markedsføring.

Dersom man bare er kunde i ett av selskapene kan man reservere seg mot oppføring i konsernkunderegisteret.

Frende vil slette eller anonymisere registrerte personopplysninger når formålet med den enkelte behandling er oppfylt, med mindre opplysningene skal, eller kan, oppbevares utover dette som følger av lovgivningen. Kunden kan i henhold til de begrensninger som er fastsatt i personopplysningsloven kreve å få rettet eller slettet mangelfulle og unødvendige personopplysninger.

Krav om reservasjon mot markedsføring, oppføring i konsernkunderegisteret, samt krav om retting eller sletting av personopplysninger, må foretas ved skriftlig henvendelse til Frende. 

Våre forsikringer