briefcase-business Created with Sketch. building-industry Created with Sketch. Slice 1 document-writing Created with Sketch. image/svg+xml Group 5 Created with Sketch. helmet-hardhat Created with Sketch. image/svg+xml shop-building Created with Sketch. tall-building Created with Sketch. Group Created with Sketch. image/svg+xml

Klagemuligheter

Selvsagt kan vi gjøre feil eller ha ulik oppfatning av en sak enn deg. Derfor kan du klage. Hvis du mener vi har gjort feil i din sak vil vi gjerne høre fra deg. 

Vi gjør alt vi kan for å sikre riktig og god behandling av saken din i henhold til vilkår og praksis. Og vi vil at du skal være fornøyd med å være kunde hos oss i Frende. 

La oss først ta en prat

Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen du har fått i Frende, vil vi at du først kontakter den som har behandlet saken din. En prat kan oppklare misforståelser eller gi nye opplysninger. Som regel vil saken løses allerede her.

Om vi ikke blir enige etter en prat, kan du rette en skriftlig klage til oss. Da får du en uavhengig vurdering av saken din.

Hvem kan du klage til? 

  • Til Frende
  • Til Finansklagenemnda

Hva skjer så?

Først må du sende en klage til oss i Frende. Når vi har mottatt denne vil vi på bakgrunn av klagens innhold og omfang informere deg om forventet saksbehandlingstid. Vi holder deg løpende orientert om behandlingen av klagen og selvsagt om utfallet.

Hvis du ikke er fornøyd med utfallet kan du ta klagen videre. 

Hva er klagefristen? 

En videre klage i skadesaken kan du enten ta til Frende eller du kan kreve nemndbehandling ved Finansklagenemnda innen seks måneder etter at du mottok vår avgjørelse. Hvis du ikke klager innen fristen på seks måneder mister du adgangen til å gjøre kravet gjeldende. 

Dersom du klager direkte til Frende utsettes klagefristen med den tiden vi bruker på å behandle klagen din.

Klagefristen gjelder ikke for livsforsikring. 

Hva er Finansklagenemndas oppgave?

Finansklagenemnda hjelper forbrukere og næringsdrivende som ikke blir enige med sitt forsikringsselskap om avtalespørsmål eller forsikringsoppgjør. 

Nemnda avgir en rådgivende uttalelse om hvorvidt selskapets avgjørelse er korrekt. Finansklagenemnda kan også vurdere om vår avkortning ved brudd på sikkerhetsforskrifter er i samsvar med vilkår og praksis.

Hvor retter jeg min klage? 

Våre forsikringer