Enkel og rask helseerklæring

For å få livsforsikring må du levere en egenerklæring om helsen din. Du leverer den elektronisk med PC, nettbrett eller mobil. Det er fort gjort og svært enkelt.
Frende var det første forsikringsselskapet i Norge som fikk elektronisk helseerklæring. Det fikk vi i 2009.
Siden den gang har den blitt videreutviklet flere ganger – alt for at den skal bli så enkel og effektiv som mulig for deg.
Helseerklæringen til Frende er enkel å fylle ut og svært brukervennlig.
Du kan for eksempel avbryte utfyllingen når som helst og komme tilbake til den uten å måtte gjøre noe arbeid på nytt.
I Frende er det helt trygt å levere elektronisk helseerklæring. For å levere denne må du ha BankID eller BankID på mobil. Din rådgiver hjelper deg gjerne med å få dette på plass hvis du trenger det. Disse løsningene er helt trygge og har det høyest mulige sikkerhetsnivået. Vi sender deg alle dokumenter (for eksempel forsikringsbevis) elektronisk.
Ofte stilte spørsmål
-
Hvor finner jeg den elektroniske helseerklæringen?
Når du har fått et tilbud om livsforsikring finner du din elektroniske helseerklæring på frende.no under "Min side". Logg deg inn på "Min side" med BankID og velg "helseerklæring".
-
Hva skal jeg opplyse om i min helseerklæring?
Du skal opplyse om alle relevante sykdommer, skader eller plager du har eller har hatt før du søker forsikring. Med relevant menes alle sykdommer, skader, eller plager, med unntak av tilstander som forkjølelse, halsbetennelse eller influensa. Hvis du er i tvil om noe bør opplyses om, velg alltid å opplyse om det. Våre helsevurderere vil så vurdere om dette er relevant informasjon eller ikke.
-
Jeg vet ikke hva jeg skal svare på spørsmålene. Hva gjør jeg?
Hvis du er usikker på hva du skal svare, ring gjerne våre helsevurderere. De kan ikke fortelle deg hva du skal fylle ut, men de kan hjelpe deg å forstå spørsmålet.
Du kan også få tak i detaljer og informasjon fra legen din, men det er ikke nødvendig å oppsøke lege i forbindelse med utfylling av helseerklæringen.
-
Jeg finner ikke riktig diagnose. Hva gjør jeg?
Dersom du ikke finner riktig diagnose, kan du ringe våre helsevurderere, så vil de hjelpe deg med å få lagt inn korrekt informasjon.
-
Hvordan kontakter jeg Frendes helsevurderere?
Ring 55 15 39 50. Da kommer du til helsevurdering.
Du kan også sende e-post med dine spørsmål til livetablering@frende.no.
-
Hvorfor må jeg fylle ut helseerklæring?
Frende skal forsikre sykdom og skade som oppstår uforutsett og frem i tid. Forsikringsselskapene er pålagt ved lov (Forsikringsavtaleloven) å innhente helseopplysninger for å kunne sette riktig pris og vilkår på de forsikringer som søkes. Prisen du får oppgitt av din forsikringsrådgiver er fastsatt på bakgrunn av alder og forsikringssum. Det er først etter gjennomført helsevurdering at endelig pris og vilkår for din forsikring blir fastsatt.
-
Har tidligere sykdommer noe å si for forsikringen min?
Om tidligere sykdommer, skader eller plager får noe å si for forsikringen avhenger av flere forhold. I vår vurdering vektlegger vi forhold som i fremtiden kan gi økt risiko for sykdom eller nedsatt arbeidsevne.
På bakgrunn av helseopplysningene kan du i noen tilfeller få en begrensning (reservasjon) eller et tillegg i pris. Det kan også hende at vi på bakgrunn av helseopplysninger ikke kan tilby deg forsikringen og at vi derfor må avslå søknaden. Hvis du som følge av helseopplysninger får pristillegg, reservasjon eller avslag, får du en skriftlig begrunnelse for dette på "Min side".
Alle forsikringsselskap forholder seg til felles retningslinjer, som er utarbeidet av nemda for helsevurdering (NHV).
-
Hva skjer hvis jeg ikke er ærlig når jeg fyller ut helseerklæringen?
Hvis du svarer uriktig eller svært mangelfullt på spørsmålene, kan det føre til at vi avslår forsikringssøknaden, eller at vi ikke blir ansvarlig i et erstatningstilfelle.
Ved et erstatningskrav, vil vi alltid sjekke om opplysningene du gav i helseerklæringen på søknadstidspunkt var korrekte.
-
Hva er midlertidig forsikringsdekning?
Før vi har tatt stilling til din søknad om personforsikring gjelder en såkalt midlertidig forsikring. Denne starter når du har signert og levert akseptskjema, og betalt den første regningen.
Den midlertidige forsikringen gjelder med beløpsbegrensninger:
- For engangsutbetalinger ved død gjelder en samlet begrensning på inntil to millioner kroner.
- For engangsutbetalinger ved uførerisiko gjelder en samlet begrensning på inntil en million kroner.
- For uførerente gjelder en samlet begrensning på inntil 100 000 kroner med årlig utbetaling.
- For kritisk sykdom gjelder en samlet begrensning på inntil en million kroner.
Så snart vi har mottatt fullstendig søknad fra deg gjelder ikke den midlertidige forsikringsdekningen lenger. Det er en forutsetning at det da ikke foreligger forhold som gjør at vi vil endre eller avslå forsikringsdekningen.
Fullstendig søknad foreligger når forsikrede har fylt ut helseerklæring. Det vil si at alle spørsmål Frende har stilt i helseerklæringen er besvart. Kunden er da midlertidig forsikret for den summen det er kjøpt forsikring på, frem til Frende har foretatt helsevurderingen.
- For engangsutbetalinger ved død gjelder en samlet begrensning på inntil to millioner kroner.
-
Hva gjør forsikringsselskapet med helseopplysningene?
Forsikringsselskapene har konsesjon fra Datatilsynet til å behandle helseopplysninger. Konsesjonen gir strenge retningslinjer for hvordan opplysningene skal oppbevares og benyttes. Rutiner utformet i dialog med forbrukermyndighetene og Legeforeningen sikrer at:
- det kun spørres om informasjon som er relevant for risikoen.
- informasjonen ikke misbrukes.
- informasjonen blir behandlet strengt konfidensielt.
- det kun spørres om informasjon som er relevant for risikoen.
-
Når er forsikringen i kraft?
Når du kjøper ny eller flytter en forsikring er den i kraft når du har akseptert avtalen og første regning enten er betalt eller avtalegiro er etablert.
-
Hvor lang tid tar det å behandle en søknad om personforsikring?
Saksbehandlingstiden kan variere. Noen får forsikringen godkjent i samme øyeblikk som de leverer den elektroniske helseerklæringen. I andre tilfeller kan det være nødvendig å innhente ytterligere helseopplysninger fra lege, NAV eller andre som du i din fullmakt gir oss tillatelse til å innhente opplysninger fra, før vi kan ferdigbehandle søknaden. Vi orienterer deg om status i saken din underveis, via "Min side" på frende.no.