Aktuelt

Pass opp for denne typen telefonsvindel

tim-mossholder-Z9Tjplzzgh4-unsplash.jpg

En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring viser at hele ni av ti av oss har fått e-post, SMS eller telefoner fra svindlere.

- De fleste svarer at de har slettet meldingen eller lagt på. Det er bra. Samtidig sier tre prosent at de har klikket på en lenke de fikk for å se hva det var. De som gjør det tar en risiko, og i verste fall kan det medføre store kostnader, sier Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetssjef hos Frende Forsikring.

Elleve prosent av de som fikk telefon sier at de snakket med svindlerne.

Gode råd som beskytter deg for svindel

  • Bruk ulike passord som byttes regelmessig
  • Sett opp totrinnsverifisering 
  • Aldri del passord eller pinkoder 
  • Sperr kortet ditt hvis du ser uventet aktivitet på kontoen din
  • Opprett frivillig kredittsperre for å unngå at lån eller handel på kreditt skjer i ditt navn 
  • Vær skeptisk til henvendelser som dukker opp ut av intet med økonomisk motiv
  • Ikke godkjenn koder, klikk på lenker eller åpne vedlegg uten å være sikker på hvem avsenderen er


Slik skjer telefonsvindelen

Godkjenner du kjøp med kodeord på mobilen gjennom BankID? Cyberkriminelle vet det, og dette er nøkkelen til både bankkontoer og sensitive personopplysninger. 

Samarbeidspartneren vår, Tenerity, hjelper folk som har blitt rammet av ID-tyveri, og ser at flere blir oppringt av det som høres ut som en troverdig bankkontakt. De ringer og håper at et skremmende budskap kan få deg til å godta en kode de oppgir, ikke ulikt måten du er vant med gjennom BankID på mobil.

- Ofte sier de noe som dette: «Vi er i ferd med å stoppe en overføring til utlandet, som vi tror er svindelforsøk mot deg. For å stoppe transaksjonen må du godkjenne en kode vi sender deg på mobilen nå», sier Tina Jerstad fra Tenerity.

Det er ikke BankID-koder de oppgir, men de håper at du skal gå på limpinnen, og i neste omgang gi fra deg en av dine personlige koder som kan misbrukes. Du må alltid være på vakt når du blir bedt om å bruke BankID. Er det denne måten du er vant til å bruke den på? 

Vær sikker på at du bruker det i den konteksten du forventer, og aldri over telefon. Mobilen din bør også ha en oppdatert programvare til enhver tid slik at du er best beskyttet mot skadelige vedlegg og potensielle cyberangrep. 

Slik hindrer du telefonsvindelen

En gylden regel er å ikke godkjenne slike koder over telefon i det hele tatt. Avslutt samtalen med en gang, og ta heller direkte kontakt med banken din hvis du er i tvil. 

Før du blir kontaktet sitter svindlerne også med flere andre opplysninger. Ofte har de info om eiendomshistorikk, boligforhold, bankforbindelser og fødselsnummeret ditt. Dette gjør det letter å tro på svindelen,  men ikke la deg stresse og presse. Undersøk heller om henvendelsen er ekte på egen hånd. 


Les mer om nettsikkerhet

Våre forsikringer