TrumfForsikringSvart@1xTrumfForsikringSvartaccidentaccount circle 1account circleaccount filesaccount find 1account group 4accountadd 1airplane cancelalarm soundambulanceanchoranimal footprintarrow rightbadge check 2badge questionball soccerbarnbinboat 2boatbone brokenbook open 4book paragraphbox forwardbox handle 1briefcase-businessbriefcase businessbriefcasebroken screenbuilding-industrybuilding industrybusiness man 2calendar 2camera 4cancer ribbon 2car firecar keycar lock Slice 1 caravancart filledcartcertificate 2Artboardchat bubble dotschat double bubble 4check 1check 3check badge filledcheck badgecheck circle 2check listcircle exclamation closecoins 2construction shovelconstruction wallcontentcowcyberdiamond ringdisable signdocument-writingdocument writingdocumentsdove email forwardemail send 1email sendemailerrorfile add 2file bar graph editfile bar graphfile checklist editfile edit 2file hand 1file handfile line graphfile pdffile tablefirefolder editfolder filesfolder questionfrende logo hvitgarantigarantiglobe 2graph bar increasegraphsgroup editgroup favorite stargroup lockgroup protecthamburgerhard hatheadphoneheart angelheart handshakeheavy machineryhelmet-hardhathelmet hardhathelmet motorcyclehomehorseid card 1keyboardlist bullets 2location pinlock close 1logo facebooklogo instagramlogo linkedinlogo twitter birdmedical bedmedical cross snakemedical documentmessage bottlemobile phone brokenmobile phone portraitmopedmotorcyclemotorhomemousenavigation next 3navigation next 4pageparagraph_privatepencil circlepencil write 2percent badgeperson 1person add 1person edit 1person information 1person lock 1person protect 1person setting 2person subtract 1person upload 1person view 1person warning 1pet bonepet yarn ballphone call incomingphonepickup truckpiggy bankpoultryreportsearchserver timeout 1 28_husdyr sheep shield 7shop-buildingshop buildingshopping bag checkshovelsmiley frown 2smiley smile 2snowmobilesuccesstall-buildingtall buildingtask check 1task edittask upload 2teddytractortrailertraveltruckunregistered caruser chat 2vacationhouseview module 2vintage carwarning triangleGroupwheelchair pluswheelchair uwheelchairwindow application 5window list userwrap text side

Søk i feltet over...

Fortvilet mann foran PC

Svindlerne har blitt smartere – har du?

Aktuelt

ID-tyvene er alltid oppdatert på trender og spiller på følelsene dine. Slik unngår du å bli lurt. 

To av tre nordmenn er redde for å bli utsatt for ID-tyveri. Det viser en undersøkelse Norstat har gjort for oss i Frende. 

Vi ser at nye, utspekulerte svindelmetoder dukker opp hele tiden. De er mest effektive i starten, når få kjenner dem. Så fort de oppdages og omtales endrer de karakter.

Slik hjelper innboforsikringen

Med innboforsikring i Frende får du hjelp med å rydde opp etter et ID-tyveri eller hvis du er utsatt for nettmisbruk. Vi gir også gode råd for å forebygge svindel. 

Krever mer av deg

Tidligere var det enklere å oppdage svindelmetoder med mange skrivefeil og innhold som fikk alarmklokkene til å ringe høyt. Nå kreves det stadig mer av deg. Spesielt når du tror du blir kontaktet av en du stoler på, som politiet, banken eller en etat.

De er virkelig ulver i fåreklær og lykkes fordi de spiller på tilliten vår.

«Politiet» var svindlere

Så fort det dukker opp nye digitale tjenester er svindlerne på plass. For eksempel da politiet begynte å sende tekstmeldinger med timebestilling for passfornyelse.

Mange ble lurt da de fikk en SMS fra «politiet» med beskjed om å legge inn personopplysninger på et falskt nettsted. Politiet vil aldri be deg om å oppgi personopplysninger på denne måten. Det gjør derimot smarte svindlere.

Hvis du først er rammet kan det ta lang tid å rydde opp. Du kan få kreditorer på nakken som ikke frafaller krav mot deg. Det er vanskelig å vite om misbruket er stoppet eller om det er andre angrep på gang. 

Få hjelp med ryddejobben

Mange kjenner også på en skamfølelse av at de lot seg lure. 

Du er ikke dum

Mange føler seg dumme hvis de har latt seg lure. Det er du aldeles ikke. Ofte er det tilfeldigheter og uflaks som gjør at det skjer.

Det er ikke alltid en henvendelse som får alarmklokkene dine til å ringe. Her er noen eksempler:

  • Du har bestilt nytt Visa-kort og får en troverdig epost fra «Netflix» med beskjed om å oppdatere kortopplysningene. Du ledes til en falsk nettside og følger instruksene. Da er det gjort.
  • Du har bestilt et nytt pass og «politiet» ber deg om å oppdatere personopplysningene. I virkeligheten ledes du til en falsk nettside og følger instruksene. Da er det gjort.
  • Du har bestilt en pakke og «posten» sender en SMS med beskjed om at du må betale et lite beløp for pakken. Du ledes til en falsk nettside og betaler, men blir trukket for et ti ganger større beløp.

Nordmenn om ID-tyveri

  • 2 av 3 er redde for å bli svindlet på nettet
  • 2 av 3 kunne latt seg lure av falske nettbutikker
  • Nesten 7 av 10 tenker at bilder og videoer av dem kan bli misbrukt. Likevel har mange åpen konto med innhold fritt tilgjengelig. 

Slik avslører du svindelen

Norstats undersøkelse for oss viser at 1 av 5 har klikket på lenker de var usikre på om var ekte. Lær deg disse to stegene, så er du tryggere på om du bør klikke eller ikke. 

  1. Sjekk avsenderadressen til de som uoppfordret tar kontakt med deg. Ikke klikk direkte på lenker i e-poster eller SMSer.
  2. Mistenker du svindelforsøk? Ikke svar på meldingen du har fått, men let opp telefonnummeret og spør om SMS/e-posten du har fått er ekte. 

Kjøp innboforsikring nå

Våre forsikringer