TrumfForsikringSvart@1xTrumfForsikringSvartaccidentaccount circle 1account circleaccount filesaccount find 1account group 4accountadd 1airplane cancelalarm soundambulanceanchoranimal footprintarrow rightbadge check 2badge questionball soccerbarnbinboat 2boatbone brokenbook open 4book paragraphbox forwardbox handle 1briefcase-businessbriefcase businessbriefcasebroken screenbuilding-industrybuilding industrybusiness man 2calendar 2camera 4cancer ribbon 2car firecar keycar lock Slice 1 caravancart filledcartcertificate 2Artboardchat bubble dotschat double bubble 4check 1check 3check badge filledcheck badgecheck circle 2check listcircle exclamation closecoins 2construction shovelconstruction wallcontentcowcyberdiamond ringdisable signdocument-writingdocument writingdocumentsdove email forwardemail send 1email sendemailerrorfile add 2file bar graph editfile bar graphfile checklist editfile edit 2file hand 1file handfile line graphfile pdffile tablefirefolder editfolder filesfolder questionfrende logo hvitgarantigarantiglobe 2graph bar increasegraphsgroup editgroup favorite stargroup lockgroup protecthamburgerhard hatheadphoneheart angelheart handshakeheavy machineryhelmet-hardhathelmet hardhathelmet motorcyclehomehorseid card 1keyboardlist bullets 2location pinlock close 1logo facebooklogo instagramlogo linkedinlogo twitter birdmedical bedmedical cross snakemedical documentmessage bottlemobile phone brokenmobile phone portraitmopedmotorcyclemotorhomemousenavigation next 3navigation next 4pageparagraph_privatepencil circlepencil write 2percent badgeperson 1person add 1person edit 1person information 1person lock 1person protect 1person setting 2person subtract 1person upload 1person view 1person warning 1pet bonepet yarn ballphone call incomingphonepickup truckpiggy bankpoultryreportsearchserver timeout 1 28_husdyr sheep shield 7shop-buildingshop buildingshopping bag checkshovelsmiley frown 2smiley smile 2snowmobilesuccesstall-buildingtall buildingtask check 1task edittask upload 2teddytractortrailertraveltruckunregistered caruser chat 2vacationhouseview module 2vintage carwarning triangleGroupwheelchair pluswheelchair uwheelchairwindow application 5window list userwrap text side

Søk i feltet over...

Hender jobber på laptop

Slik rydder vi opp etter ID-tyveri

Aktuelt

Når noen tar over identiteten din og misbruker den vil du ikke stå alene med trøbbelet. Slik hjelper vi deg. 

Du som har innboforsikring hos Frende har automatisk dekning ved ID-tyveri eller nettmisbruk. Så fort vi får beskjed fra deg går saken videre til cxLoyalty, vår samarbeidspartner på området. Der jobber seniorrådgiver Stig Randsborg. 

- Jeg håndterer noen hundre saker i året. Fra store saker som tar lang tid, til enkle henvendelser som løses på et par dager, sier han. 

Vil du ha forsikring som dekker ID-tyveri?

- Ikke få panikk

- Det første rådet jeg gir til folk som tror de er hacket er: Ikke få panikk. Svindlere vil skape panikk, slik at du reagerer uten å tenke deg om. Pust med magen, sier Stig Randsborg. 

Hvis du får en melding om uvanlig aktivitet på brukerkontoen din, ikke følg lenken. 

- Logg deg heller inn på den aktuelle kontoen din på vanlig måte. Videre er det viktig å få tilbake kontrollen på brukerkontoen din på fort som mulig. Her er noen ting du kan gjøre selv: 

  • Skift passord på alle kontoene dine, spesielt hvis noen har hacket seg inn på e-postkontoen din. 
  • Opprett to-trinnsaktivering der det er mulig. 
  • Sjekk sikkerhetsinnstillingene til brukerkontoene dine. Se etter om det er lagt inn noen nye tilbakestillingsopplysninger, som for eksempel e-postadresse og mobilnummer. 
  • For å være ekstra sikker, legg inn nye svar til kontrollspørsmålene i sikkerhetsinnstillingene. 

Har du opplevd nettmisbruk?

Kom fort i gang 

- Det er viktig å komme i gang med opprydningsarbeidet kjapt for å redusere skadeomfanget, sier Stig Randsborg. Ofte er det vanskelig, eller umulig, å stå alene i en opprydding. Da er det godt å ha dekningen gjennom forsikringen. 

- Da gjør vi jobben og vi vet også hvilke rettigheter du har i møte med urettmessige krav fra kreditorer. 

Han har vært borti saker som tar dager, uker, måneder eller år å fikse. Felles for dem alle er at cxLoyalty ikke gir seg. 

- Det som kan trekke ut i tid er at kreditorer går til sak fordi de ikke vil frafalle kravene mot deg, sier Randsborg. 

Får du kontoen din tilbake? 

I mange tilfeller ja, men det finnes ingen garanti. Derfor har svindeljegeren fem råd som du begynne å følge i dag: 

  1. Opprett et godt og langt passord, med store og små bokstaver, tall og spesialtegn
  2. Opprett totrinnsverifisering der det er mulig
  3. Ikke del passordet ditt med noen
  4. Sjekk sikkerhetsstillingene og legg inn kontrollspørsmål som gjør det vanskelige å hacke deg.
  5. Legg inn e-post og mobilnummeret ditt slik at en konto kan tilbakestilles hvis noen prøver seg. 

Ta kontakt! 

Forebygging er noe av det aller viktigste, synes vi. Derfor vil vi at du som har forsikring hos oss skal ha lav terskel for å spørre om råd. 

- Det er bare å ringe for den minste ting. Vi vil knuse myten om at det bare er dumme folk som blir lurt. Veldig ofte er det tilfeldigheter som gjør det. Du er stressa, har dårlig tid eller rett og slett har andre ting i tankene. Da er det lett for å klikke på en lenke du ikke skulle klikket på, sier Stig Randsborg. 

- Ikke klandre seg selv. Ta heller kontakt og be om hjelp eller spør om råd. Det er det smarteste du kan gjøre for å få ryddet opp, sier han. 

Kjøp innboforsikring nå

Våre forsikringer