briefcase-business Created with Sketch. building-industry Created with Sketch. Slice 1 Artboard Created with Sketch. document-writing Created with Sketch. garanti helmet-hardhat Created with Sketch. shop-building Created with Sketch. tall-building Created with Sketch. TrumfForsikringSvart@1x Created with Sketch. Group Created with Sketch.

Søk i feltet over...

Fly.jpg

Spår nytt rekordår for forsinkelser

Aktuelt

Forsinkelse på reise var fjorsommerens store tema, og årets ferie blir neppe bedre, ifølge flyanalytiker.

Forsinkelsene skapte store problemer for de reisende i fjor sommer.

- Å komme for sent fram var en ting, men nye billetter og avbestillinger kunne koste 50.000 kroner og mer, sier Petter Lassen. Han er skadesjef på reise i Frende. 

- Dessverre har 2019 startet dårlig, og allerede nå er antallet forsinkelsesminutter langt forbi hva det var på samme tid i fjor. Det kan bety at 2019 blir et nytt rekordår, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Dette gjør du ved forsinkelser

Taper 70 euro hvert minutt 

I 2018 var det 19 millioner forsinkelsesminutter for europeiske flyselskap. Hvert minutt koster selskapet 70 euro. Mangelen på flygeledere og aksjoner er årsaken til mange av forsinkelsene.

- Underbemanning, gammelt og lite effektivt utstyr, samt sympatiaksjoner er de vanligste årsakene. Vi har sett de samme problemene i flere år, men utfordringen er at flytrafikken vokser fort. Da blir følgekonsekvensene større for hvert år, spesielt i høysesongen om sommeren, når aksjonsviljen er størst, sier Elnæs.

Dette gjør du ved flystreik

1 av 2 vet ikke hva de har krav på 

En fersk reiseundersøkelse YouGov har utført for Frende Forsikring viser at 54 prosent av nordmenn ikke vet hva de har krav på ved kanselleringer, streik eller forsinkelser.

- Først bør du kontakte selskapet du reiser med og høre hva de dekker og når du kan forvente å få reise videre. Byrået eller selskapet du reiser med skal tilby ny reise, måltid, drikke eller overnatting hvis forsinkelsen er lang nok. Alternativt skal du få refundert reisen, sier Petter Lassen. Legger du ut selv, må du huske å ta vare på alle kvitteringer.

Sjekk nettsidene til flyplassen, togstasjonen eller andre steder du reiser fra. Også Forbrukerrådet sine nettsider har mye nyttig informasjon.

- Der finner du informasjon om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise, eller hva som skjer med pakkereiser eller hotellovernattinger, sier Lassen. 

Husk reiseforsikring i sommer

Her blir det flest forsinkelser i sommer 

I fjor sommer fikk SAS problemer med et ambisiøst trafikkprogram, men ifølge flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs vil det ikke skje i år.

- SAS har tatt ned ambisjonene og har i tillegg to reservefly på bakken i tilfelle noe skulle skje, sier han. 

Han sier også at Norwegian har kontroll på sommerprogrammet, til tross for at Boeing 737 MAX fortsatt står på bakken.

- Norwegian har leid inn flykapasitet slik at sommerprogrammet flys helt som normalt, sier Elnæs.

Det er noen områder i Europa hvor analytikeren mener problemene vil komme i sommer.

- Flyruter i Norge og Skandinavia er noe mindre utsatt for problemer enn for eksempel UK og Irland. Men de største problemene med sommerforsinkelser kommer nok i Sør-Frankrike, Nord-Spania og Karlsrue-området i Tyskland, sier han.

Opplevelsene trenger ikke være tapt

Ofte får forsinkelser kjedelige konsekvenser for planer vi har i ferien. Med Frende sin reiseforsikring trenger ikke pengene du har lagt ut for dette være tapt. Forsikringen dekker nemlig billetter til ett arrangement og en overnatting på hotell hvis transporten din er forsinket med mer enn åtte timer. 

Forbrukerrådet skriver på sine nettsider at du ikke er dekket hvis det er "ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet". Eksempler på dette kan være dårlig vær, streik, terror eller uforutsette sikkerhetstiltak.

- Hvis du ikke får dekket alle ekstrakostnadene forsinkelsen eller kanselleringen gir fra selskapet eller byrået du reiser med, er det fornuftig å kontakte forsikringsselskapet, sier Petter Lassen. 

Våre forsikringer