Aktuelt

Dette får vi flest spørsmål om akkurat nå

Kundebehandler hos Frende Forsikring

Reiseforsikring er på en soleklar førsteplass, men vi får også en rekke spørsmål om livsforsikring og betaling under koronakrisen. Slik svarer kundesenteret vårt. 

Først og fremst – de som lurer på noe om reiseforsikringen sin, hvor finner de svar? 

- Dette er det flest lurer på, så vi har laget en egen side på frende.no om korona og reiseforsikring. Den er alltid oppdatert med den nyeste informasjonen. 

Mange ønsker å øke egenandelen på forsikringene sine nå. Hvorfor ønsker de det? Og er det mulig å endre egenandelen? 

- Ja, egenandelen kan enkelt endres fra dagens dato, enten på Min side, på telefon eller e-post. Merk at reduksjonen på fakturaen kommer fra måneden etter at endringen blir gjort.  

- En økt egenandel kan være en måte å redusere litt på de faste utgiftene i denne perioden. Økt egenandel betyr at du får rimeligere forsikring, men du må betale mer hvis det skjer noe som gjør at du får bruk for forsikringen. 

Flere har spørsmål om livsforsikring nå enn før krisen. Hva lurer folk på? 

- Det er ulike fokus, men interessen er stor. Noen vil bare vite mer om hva  livsforsikring er for noe, mens andre vil kjøpe. 

- Samtidig er det mange som har livsforsikring allerede, men som har blitt permittert på jobben. Med lavere inntekt kan det være vanskelig å håndtere faste utgifter som forsikring i en periode. Da er vår jobb å forklare hvorfor det er viktig å beholde disse gjennom krisen, men forklare at summene kan reduseres. Hvis summene reduseres i dag betaler du mindre nå, og dette er bedre enn å si opp forsikringen. Du kan kjøpe ny forsikring igjen senere, men da må du levere ny helseerklæring på den nye forsikringen.

- Hvis du sier opp livsforsikringene må du også levere ny helseerklæring om du vil ha ny forsikring senere. Hvis helsesituasjonen din da er endret, kan det bli vanskeligere å få forsikring til prisen du hadde. Det er det viktig å vite. 

Som permittert kan det bli utfordrende å betale regninger på forfall den kommende tiden. Hvordan kan Frende hjelpe? 

- Vi vil så langt vi kan forsøke å hjelpe med betalingsutsettelse en viss tid. Men det er viktig å huske på at fakturaene da hoper seg opp til en større regning senere. 

- Vi kan også redusere dekninger til krisen er over, men husk at det ikke alltid er gjort i en håndvending å endre fra lav til høy dekning igjen på alle forsikringer. Et eksempel vi kan trekke fram handler om bil. Hvis du reduserer dekningen din fra kasko til delkasko og vil opp igjen senere, må du levere inn nye bilder og bekreftelse på at bilen ikke har dekningsmessig kaskoskade. 

Er det noe annet kunder lurer på akkurat nå? 

- Veldig mange vil bare ta en gjennomgang av forsikringene sine. De vil være trygge på at de har gode dekninger, samtidig som de vil sjekke at de ikke er overforsikret i en tid da økonomien kan bli satt på prøve. Vi er klare til å hjelpe med gode løsninger tilpasset hver enkelt kunde. 

Våre forsikringer