briefcase-business Created with Sketch. building-industry Created with Sketch. Slice 1 Artboard Created with Sketch. document-writing Created with Sketch. garanti helmet-hardhat Created with Sketch. shop-building Created with Sketch. tall-building Created with Sketch. TrumfForsikringSvart@1x Created with Sketch. Group Created with Sketch.

Søk i feltet over...

Dårlig skrapt frontrute

Hvor god sikt må du ha før du kjører?

Tips og råd

3 av 10 bilister sier at de kjører før rutene er fri for is og dugg. Slik finner du roen en stressende morgen.

Dårlig tid, forsovelse, trøtte unger, regn og kulde. Det er sikkert mange ulike grunner til at folk ikke skraper rutene godt nok. Det vi synes er verdt å tenke på, er at du kan havne i en ulykke og utsette både deg selv og andre for livsfare.

Er bilen din godt nok forsikret på glatten?

Vi er opptatt av trafikksikkerheten for deg og dine, og at mange slurver med skrapingen kommer frem i Frendeundersøkelsen. Utrykningspolitiet (UP) sier det er skremmende at så mange kjører uten klar sikt.

 Hovedregelen er enkel. Så lenge "vindusviskerfeltet" på frontruten og sidevinduene foran er frie for snø, is og dugg får du ikke bot. Er sikten din bak is og snø på frontruta mindre enn et A4-ark, ryker førerkortet på stedet. 

Skraper du ikke rutene skikkelig kan det regnes som grovt uaktsomt. Da vil forsikringsselskapet ditt vanligvis redusere erstatningen og i verste tilfelle faller den helt bort. 

Slik finner du roen bak rattet en stressende morgen

  • Orienter deg før du setter deg i bilen. Er det noen eller noe rundt bilen?
  • Ikke stress 
  • Pust og se deg godt om før du rygger ut
  • Ikke stol blindt på ryggesensorer. De registrerer ikke alt, og spesielt ikke alt som er lavt nede
  • Snu deg og se ut bakruten istedenfor å kun bruke speilene 
  • Rygg inn på parkeringsplassen på butikken, så har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen
  • Og ikke minst: sørg for tilstrekkelig utsyn til alle sider

Våre forsikringer