Aktuelt

Alle bedrifter utsettes for dataangrep hver dag

86b03d42-e23f-480b-9549-527a64734e38

2 av 3 bedriftseiere sier i en ny undersøkelse at de har vært angrepet eller forsøkt svindlet på e-post. - Tallet er altfor lavt. Trolig blir bedrifter forsøkt svindlet daglig, enten de vet det eller ikke. 

Det sier Henrik Brandt. Han er cyberekspert hos Crawford and Company som jobber med skadehåndtering for bedrifter som er utsatt for dataangrep. 

E-postfilter stopper en del 
- Gode e-postfilter stopper mange av forsøkene bedrifter utsettes for så eiere og ansatte ikke merker det, men mye slipper også gjennom, sier Arnstein Heimset. Han er risikoingeniør og jurist i Frende Forsikring. 

Slik svarer bedriftseiere om dataangrep

602 bedriftseiere har blitt spurt om bedriften deres har blitt angrepet eller forsøkt svindlet med ondsinnet e-post.  

  • Ja – 64 prosent  
  • Nei – 33 prosent  
  • Har ikke oversikt – 3 prosent  

Kilde: Sentio og Frende Forsikring

Så mye koster et angrep 
Hvor mye det koster en bedrift å gå i svindelfella avhenger av hvor stor bedriften er og omsetningen. 

- Det siste året har mange saker ligget på mellom 100 000 og 200 000 kroner for små og mellomstore bedrifter. I sakene hvor omsetningen også ryker skal det lite til før saken koster mer enn en million kroner, sier Arnstein Heimset. 

Det er mye billigere å forebygge enn å reparere. Selv om vi aldri kan være 100 prosent beskyttet er det viktig å gjøre grep for å gjøre jobben vanskeligst mulig for svindlerne. Og skulle skaden først skje, bør du ha cyberforsikring på plass.

Sikre bedriften før det er for sent 
Frende-eksperten anslår at bare én prosent av alle norske bedrifter har såkalt cyberforsikring. 

- Det er fortsatt ganske nytt, men fordelen hvis du først rammes er at du ikke står alene. De færreste små og mellomstore bedrifter har ikke egne IT-ressurser. Og hvis de har det, er det ikke gitt at de har spesialistkompetansen som kreves for å håndtere et angrep, sier Heimset. 

Å miste tilgang til kunde- eller ordreoversikt, kassasystemet eller e-posten til bedriften er eksempler på hva kundene opplever. 

Hvis bedriften blir angrepet, er hurtig reaksjon svært viktig for å begrense tapet. Vi har sett mange bedrifter som har blitt nødt til å velge mellom å betale løsepenger og å gå konkurs.

Våre bedriftsløsninger