Fra virkeligheten

Toast med mening

kUAjkEPPHt_2js5ea

100 ungdommer har fått sin aller første arbeidserfaring gjennom en toastvogn. Matkonseptet Toastmasters har blitt en døråpner for unge som ellers kunne falt utenfor.

Hva er Toastmasters?

  • Konsept som gir ungdom en vei inn i arbeidslivet 
  • Har per september 2025 ansatt 100 ungdommer
  • Har base i Oslo, men har åpnet ti vogner i Oslo, Bergen og Ålesund
  • Vognene drives av ungdommene selv
  • Ansetter unge i alderen 16-19 år som står utenfor skole og arbeid
  • Fokuserer på arbeidserfaring, mestring og personlig utvikling

– Skole var ikke for meg. Jeg ønsker å bidra til familien. Derfor er jeg glad for muligheten til å kunne jobbe hos Toastmasters, sier Younes (18).

Han er en av mange unge som har fått sin første jobb i en av matvognene Toastmasters har åpnet i Oslo, Bergen og Ålesund. Ungdommene driver vognene selv, og prosjektet er støttet av Frende Forsikring. Toastmasters rekrutterer via NAV og retter seg mot unge som allerede har falt delvis ut av skole og arbeidsliv. Målet er klart: å gi ungdom en vei inn i arbeidslivet og et sted å oppleve mestring. 

Hjelper ungdom ut i arbeid

De som får jobb gjennom Toastmasters er unge i alderen 16 til 19 år, ofte uten skoleplass, arbeidserfaring eller nettverk. Flere har også nylig kommet til Norge.

– Jeg trengte jobb, og dette var en fin måte å få min første arbeidserfaring og prøve noe nytt, sier Rickard (18).

I dag driver ungdommene ti toastvogner. Det er de unge som står for driften. De lager toast, håndterer kunder, tar ansvar for økonomi og lager egne rutiner.

– Jeg har lært veldig mye, snakket med kunder fra overalt i verden og blitt kjent med mine kollegaer. Jeg har hatt det veldig fint med akkurat denne jobben, sier Salma (18).

Jakob (17) har også fått sin første jobb gjennom Toastmasters:

– Det har gitt meg sjansen til å lære og tilby god kundeservice, og få jobberfaring.

IMG_5447 2

Sterk støtte fra Frende

Et av selskapene som har gått tungt inn for å støtte konseptet, er Frende Forsikring.

– Vi er stolte av samarbeidet vårt med Toastmasters. Dette er sosial bærekraft på sitt beste. Ved å støtte ti toastvogner er vi med på å skape en arena unge kan oppleve mestring med god støtte og veiledning. Vi ønsker i tillegg å dele vår kompetanse med ungdommene, sier Frende Forsikrings konsernsjef Vegar Styve.

I tillegg til økonomisk støtte har Frende bidratt med opplæring i kundeservice og salg. Selskapet er kjent for Norges beste kundeservice.

– Den vil vi gi videre til ungdommene i vogna, og til kundene. Vi er genuint opptatt av kunden og hva de trenger. I forsikring handler det om å sikre livet og tingene til dem vi snakker med. I toastvogna handler det også om kunden og å bry seg litt ekstra, sier Styve.

STOLT: Konsernsjef i Frende Forsikring, Vegar Styve.

Skjermbilde_7-10-2025_9214_www.bt.no

Kan spare samfunnet for milliarder

Bak initiativet ligger et alvorlig samfunnsproblem: flere unge faller ut av både utdanning og arbeidsliv, og andelen unge uføre øker jevnt.

– Vi merker dette i forsikringsbransjen. Det er flere unge som får økonomisk støtte fra uføreforsikringen i barne- og ungdomsforsikringen. Utenforskap er knalltøft for ungdommen og familien, og trenden er heller ikke bærekraftig for samfunnet, sier Styve.

Ifølge beregninger fra Oslo Economics, på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet, kan én 19-åring som faller varig utenfor arbeidslivet, koste samfunnet over 15 millioner kroner i tapt verdiskaping alene. Alle andre utgifter som stønad, trygd og utbetaling fra forsikring kommer i tillegg. Samtidig er den personlige belastningen enorm for hver enkelt.

– Når vi bidrar til å snu trenden, kan dette sees på som skadeforebyggende arbeid. Dette handler både om samfunnsansvar og sunn økonomi, forklarer han.

Store ringvirkinger

Daglig leder for Toastmasters, Magnus Heide (23), forteller at konseptet ikke bare handler om jobb, men om selvfølelse og fremtidshåp.

– Det skjer noe magisk når ungdom blir gitt et stort ansvar og tillit. De tar det til seg, gjør en utrolig innsats i det og leverer som bare det, sier han.

Mange av ungdommene som har jobbet i toastvognene, har gått videre til skole eller annen jobb – gjerne i butikk, kafé eller serviceyrker.

– Målet vårt er å være et springbrett til neste steg. De får mestringsfølelse, lærer språk, bygger nettverk og tar med seg verdifull erfaring videre. Det er rørende å se hvordan de vokser med oppgavene, sier Heide.

- Toast med mening

– Vi ser ungdommen for dem de er – ikke for hvordan CV-en ser ut. Og det fungerer. Ungdommene har laget systemer, hjulpet hverandre og gjort dagen bedre både for kundene og kollegaene, sier Heide.

Frende-sjef Vegar Styve kaller det «toast med mening».

– Vi bruker det vi har for å hjelpe flere unge. Og vi vil gjøre mer, sier han.

– Alle kjenner en ungdom som sliter og som fortjener en sjanse. Hver toast de lager, hver kunde de møter, er en mulighet til å vise hva de kan. Det er ikke «bare en jobb». Det er starten på noe større, sier han.

Våre forsikringer