TrumfForsikringSvart@1x Created with Sketch. briefcase-business Created with Sketch. building-industry Created with Sketch. Slice 1 Artboard Created with Sketch. document-writing Created with Sketch. garanti helmet-hardhat Created with Sketch. shop-building Created with Sketch. tall-building Created with Sketch. Group Created with Sketch.

Søk i feltet over...

Par på flyplass

Korona - pandemi og reiseforsikring

Aktuelt

Pandemi = lengre svartid

Vi har stor pågang både på telefon og e-post på grunn av pandemien. Dette gjør dessverre at svartid på telefonen og saksbehandlingstiden øker. 

Øyeblikkelig hjelp blir prioritert. 

Her melder du skade raskest
Logg inn med BankID

Virusutbruddet Covid-19, kjent som corona- eller koronavirus er blitt en pandemi. Dette kan reiseforsikringen hjelpe deg med. 

Sist oppdatert 26. mars 2020

Vi jobber knallhardt for å hjelpe deg! Sent og tidlig med ekstra ressurser og fra hjemmekontor. Takk for at du er tålmodig og leser informasjonen vi har samlet her. Venter du, hjelper det oss å prioritere kunder som trenger øyeblikkelig hjelp. Ikke ring oss nå, hvis du ikke trenger akutt medisinsk assistanse.

Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærte pandemi 11. mars. For påbegynte reiser gjelder reiseforsikringen i inntil seks uker fra denne datoen, innenfor opprinnelig avtalt reiselengde. Reiseforsikringens varighet forlenges ikke.

Hva dekker reiseforsikringen? Sjekk spørsmål og svar her. 

For å hjelpe deg har vi svart på spørsmålene vi oftest får om hva som er dekket. Hvis du ikke trenger akutt medisinsk hjelp, er det fint om du sjekker om spørsmålet ditt allerede er besvart.

Ofte stilte spørsmål

Vi har utvidet dekningen for å hjelpe deg snarest mulig hjem, uavhengig av opprinnelig tidspunkt for hjemreise.

Frem til 23. april trenger du ikke kontakte oss før du booker om returbilletten din! 

Slik arrangerer du hjemreisen: Kontakt fly- eller reiseselskapet ditt for å prøve å booke om, det kan også gjøres på nett. Vi dekker eventuelt mellomlegg. Hvis det ikke er mulig med ombooking, dekker vi rimelige og nødvendige merutgifter til ny hjemreise. Spar på dokumentasjon og kvitteringer. Du trenger ikke kontakte oss på forhånd, men hjemreise må skje snarest, og senest 23. april.

Lenke til ombooking hos SAS.    Lenke til ombooking hos Norwegian.  

Du kan melde kravet ditt på MinSide når du har kommet hjem.

Hvis du ikke hadde kjøpt returbillett før 12. mars må du selv bestille ny. Har du åpen retur må du bruke denne. Vi dekker heller ikke evakuering eller tidlig hjemreise for utreiser etter 12. mars.

Vi dekker avbestilling av alle private utenlandsreiser med avreise i tidsperioden 12. mars til 14. april.

Vårt råd nå, er å vente og se om flyselskapet innstiller reisen din. De fleste flyselskap kansellerer flygninger nå. Det gir deg rett til å få pengene tilbake. Blir flyet ikke kansellert, trer reiseforsikringen inn. Be om refusjon fra flyselskap, turoperatør, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til. Reiseforsikringen vil kunne dekke merutgifter du ikke får refundert fra andre. 

Hvis du avbestiller selv, er refusjon avhengig av hvilken type billett du har. Får du verdisjekk, bonuspoeng eller cash points fra flyselskapet ditt, kan du bruke disse til en ny reise senere. Viser det seg at du ikke får brukt disse innen utløpsfristen, eller flyselskapet går konkurs, vil reiseforsikringen dekke tapet for avbestilte reiser i denne perioden. 

Når charteroperatørene innstiller sine charterturer og reiser med rutefly, skal reisen refunderes i sin helhet av dem. Det gjelder også om du har avbestilt selv. Dette fremgår i pakkereiseloven kap. 4 § 22.

Her melder du skade raskest

Har du spørsmål om en reise innenlands?

Vi dekker  avbestilling av innenlandsreiser med offentlig transport når du som er forsikret kan legge frem legeerklæring hvor det fremgår at en som er omfattet av reiseforsikringen har en sykdom som gjør at det er fare for liv og helse ved smitte av korona-viruset, at det har oppstått uventet sykdom eller forverring av kronisk lidelse, eller du er satt i karantene etter retningslinjer fra Folkehelseinstituttet. Reisen må være kjøpt innen 11. mars.

Vi vet at det kan være vanskelig å komme til hos lege akkurat nå, men når du har meldt kravet ditt til oss har du god tid på deg for å legge frem dokumentasjon og legeerklæring.

Skal du reise etter  14. april?

Spørsmål om reiser etter 14. april må vente. Ikke ta kontakt nå. Situasjonen og reiserådene endrer seg raskt, så vi kan ikke gi deg gode svar om du ringer nå. Følg med her for oppdateringer. 

Skal du betale depositum eller avdrag de nærmeste dagene kan du kontakte oss nå.  

Hvis du likevel må reise nå

Myndighetene fraråder fritidsreiser, og UD fraråder reiser til alle land. Reiser du etter at UD har utstedt offisielt reiseråd, gjelder ikke reiseforsikringen. 

Mens du er på reise må du være klar over at situasjonen kan endre seg raskt, det kan bli innført restriksjoner, innreise- eller utreiseforbud. Ingen vet hvor stor kapasitet det vil være på intensivplasser på feriestedet, eller hvordan det blir med muligheter for syketransport til Norge fremover. 

Hvis du er på reise, eller midlertidig i utlandet, er det viktig å forholde seg til råd og restriksjoner fra lokale myndigheter. Følg med på reiserådene for reisemålet, og lagre alle viktige telefonnumre.

Får du symptomer eller blir syk, kan du rådføre deg med online lege i appen vår, Eyr  - der du får gratis legetime på video på mobilen.

Trenger du hjelp med en gang?

Er du i et korona-rammet område nå, og trenger akutt helsehjelp kan du nå alarmsentralen vår på + 47 21 49 24 14. 

Slik kan du melde skade på nett

Det er enklest for både deg og oss om du logger inn med BankID og melder skade her. Da får vi all informasjon vi trenger for å behandle skaden din raskest mulig, og du slipper å vente i telefonen. Velg skadeårsak epidemi.

Når får du svar på skademeldingen din? 

Du får en bekreftelse på hjemmesiden når du har meldt kravet ditt til oss på nett. Om saken din ikke er synlig på MinSide kan du likevel være sikker på at den er registrert hos oss. Vi har heftig pågang, og kommer til den så snart vi kan. 

Vi takker for tålmodigheten din, selv om det kan gå uker før du får tilbakemelding.

Meld skade her

Hvis du ikke har innloggingen tilgjengelig, kan du melde skade her

Våre forsikringer