Aktuelt

Korona - pandemi og reiseforsikring

Fjord og fjell. Foto.

Her melder du skade raskest

Logg inn med BankID 

Øyeblikkelig hjelp blir prioritert. Vi kan ikke behandle saken din før du har sendt inn, eller ettersendt, etterspurt dokumentasjon.

Takk for at du er tålmodig og leser informasjonen vi har samlet her! 

I sommer er reiseforsikringen din gyldig uansett.

Oppdatert 18. juni 2021


Covid-19, kjent som korona- eller coronavirus påvirker alle reiser. Vi anbefaler alltid at du følger reiserådene, vurderer reisen nøye og setter deg inn i situasjonen i det landet du skal reise til.

Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige til alle land til 5. juli 2021. Etter dette vil ikke UD lenger fraråde ikke-nødvendige reiser til EØS-landene, Schengen og Storbritannia

Vi vet at du kan ha nødvendige grunner til å reise. Derfor har du som Frende-kunde hatt gyldig reiseforsikring i røde land hele det siste året! 

I sommer er reiseforsikringen din gyldig uansett, med noen forbehold avhengig av hvor du skal reise:


Reise innenlands

På norgesferie gjelder reiseforsikringen som normalt. Avbestilling er dekket når akutt sykdom eller ulykke gjør at du ikke kan reise. Blir du pålagt karantene i etter bestemmelsene fra FHI gjelder samme regler som for akutt sykdom, og avbestilling er dekket. Les mer om reiseforsikring på norgesferie her


Reise til EU, Storbritannia og Schengen-landene

I europeiske land gjelder reiseforsikringen som normalt, uavhengig av om du er fullvaksinert eller ikke og uavhengig av om landet er rødt, gult eller grønt. Reglene for avbestilling gjelder som vanlig. Hvis reiserådet fra UD endrer seg fra grønt (ved bestilling) til rødt (ved avreise) dekker vi avbestillingskostnadene du ikke har krav på å få dekket fra andre.

Hvilke land som er hvilken farge må du sjekke på kartet hos FHI.

Reiseforsikringen dekker ikke avbestillingskostnader hvis du ombestemmer deg eller landet du skal reise til endrer innreisereglene sine etter bestilling.


Reise til resten av verden

Her gjelder reiseforsikringen som normalt, med unntak for koronarelaterte hendelser og utgifter. 

Mens du er på reise må du være klar over at situasjonen kan endre seg raskt, det kan bli innført restriksjoner, innreise- eller utreiseforbud. Ingen vet hvor stor kapasitet det vil være på intensivplasser på feriestedet. 

Reiserådet hvor UD fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendig er forlenget til 1. september for land utenfor EØS/Schengen og Storbritannia. 

Reiser du ut på tross av UDs reiseråd kan du ikke forvente bistand fra norsk utenrikstjeneste. 

Generelle avbestillingsregler

Vi kan først ta stilling til avbestilling rundt 14 dager før avreise, når vi vet hva som gjelder for reisen din.

Hvis reisen er blitt kansellert er reiseselskapet erstatningsansvarlig for reisekostnaden. Kanselleringen vil skje senest 14 dager før avreise og derfor er det viktig at du avventer. Be om refusjon fra flyselskap, turoperatør, hotell, leiebilfirma eller andre du har forhåndsbetalt til. Har du bestilt hus eller leilighet på egenhånd er det lurt å avbestille så raskt som mulig. Skaff dokumentasjon fra de forskjellige som viser hva du eventuelt sitter igjen med av utgifter selv, før du melder kravet ditt til oss. Reiseforsikringen vil kunne dekke merutgifter du ikke har krav på å få refundert fra andre. 

Du har god tid. Du har ett år på deg, på å melde kravet ditt til oss. 

Hvis du ikke venter til reisen blir innstilt, men avbestiller selv er det reiseselskapets avbestillingsregler som gjelder. Refusjon fra dem er avhengig av hvilken type billett eller booking du har. Avbestillingsreglene varierer, ofte får du full refusjon med fradrag av gebyr om du avbestiller når det er mer enn 42 dager til avreise. Er det mellom 42 og 15 dager til avreise, får du ofte refusjon av innbetalt beløp med fradrag av depositum. 

Hvis du ikke har innloggingen tilgjengelig, kan du melde skade her

Våre forsikringer