TrumfForsikringSvart@1xTrumfForsikringSvartaccidentaccount circle 1account circleaccount filesaccount find 1account group 4accountadd 1airplane cancelalarm soundambulanceanchoranimal footprintarrow rightbadge check 2badge questionball soccerbarnbinboat 2boatbone brokenbook open 4book paragraphbox forwardbox handle 1briefcase-businessbriefcase businessbriefcasebroken screenbuilding-industrybuilding industrybusiness man 2calendar 2camera 4cancer ribbon 2car firecar keycar lock Slice 1 caravancart filledcartcertificate 2Artboardchat bubble dotschat double bubble 4check 1check 3check badge filledcheck badgecheck circle 2check listcircle exclamationclosecoins 2construction shovelconstruction wallcontentcowcyberdiamond ringdisable signdocument-writingdocument writingdocumentsdove email forwardemail send 1email sendemailerrorfile add 2file bar graph editfile bar graphfile checklist editfile edit 2file hand 1file handfile line graphfile pdffile tablefirefolder editfolder filesfolder questionfrende logo hvitgarantigarantiglobe 2graph bar increasegraphsgroup editgroup favorite stargroup lockgroup protecthamburgerhard hatheadphoneheart angelheart handshakeheavy machineryhelmet-hardhathelmet hardhathelmet motorcyclehomehorseid card 1keyboardlist bullets 2location pinlock close 1logo facebooklogo instagramlogo linkedinlogo twitter birdmedical bedmedical cross snakemedical documentmessage bottlemobile phone brokenmobile phone portraitmopedmotorcyclemotorhomemousenavigation next 3navigation next 4pageparagraph_privatepencil circlepencil write 2percent badgeperson 1person add 1person edit 1person information 1person lock 1person protect 1person setting 2person subtract 1person upload 1person view 1person warning 1pet bonepet yarn ballphone call incomingphonepickup truckpiggy bankpoultryreportsearchserver timeout 128_husdyrsheepshield 7shop-buildingshop buildingshopping bag checkshovelsmiley frown 2smiley smile 2snowmobilesuccesstall-buildingtall buildingtask check 1task edittask upload 2teddytractortrailertraveltruckunregistered caruser chat 2vacationhouseview module 2vintage carwarning triangleGroupwheelchair pluswheelchair uwheelchairwindow application 5window list userwrap text side

Søk i feltet over...

Person med ulykkesforsikring i Frende driver gjenopptrening hos fysioterapeut

Vær forsiktig når du gjør comeback

Aktuelt

For mange starter breddeidretten opp igjen 12. oktober og tusenvis av utøvere kan gjenoppta kontaktrening. Vær forsiktig så du ikke går på en skadesmell. 

Et overivrig comeback ender på sykestua for mange. Vi skjønner godt at entusiasmen og treningsgleden er på topp nå, men det ryker også mang en akilles, menisk eller kragebein om vi blir for ivrige. 

Typiske skader i breddeidretten

  • Overtråkk og forstuinger
  • Lårhøne 
  • Kneproblemer
  • Senebetennelse i skulder eller akillessenen 
  • Muskelstrekk (spesielt lyske eller hamstring)

Årsaken er at utøveren vil mer enn kroppen klarer. Hvis du er 50 år må du bare godta at kroppen ikke er like rask som da du var 20. Hodet jobber kanskje litt raskere enn kroppen, hvertfall i en oppstartsfase. 

Det er større skaderisiko i idretter med mye fart og brå bevegelser, som for eksempel fotball, enn i utholdenhetsidretter. Hele 15 prosent av idrettsskadene her til lands skjer i bedriftsfotballen, viser tall fra Norsk Helseinformatikk.

Gi tid til å få treningsgrunnlag

Måten å unngå skader på er gjerne kjedelig, men effektiv: Få et godt treningsgrunnlag før du tråkker til med alt du har. Det er i iveren at mange går på en smell

Slik skader vi oss

Det er flest fotballskader etter kollisjoner med andre spillere. Mange går inn i taklinger med høyt adrenalinnivå. Det går hardt utover ankler og bein, og en av fem fotballskader er faktisk regelrette brudd.

De vanligste idrettsrelaterte skadene er legg- og hælseneproblemer, overtråkk, knesmerter, ryggsmerter og andre muskelrelaterte smerter som overanstrengelser og muskelstrekker. For kastidrett, som håndball, er det skuldersmerter også.

De vanligste idrettsskadene leges i løpet av 3-6 uker. Men er det snakk om leddbåndskade i kne- og fotledd kan det ofte gå 8-12 uker før du blir frisk igjen. 

Slik unngår du skader

  • Begynn forsiktig
  • Ikke gå ut i hundre hvis du er utrent, selv om du har lyst. Bygg deg opp og gjør treningen til en god rutine. Det er enklere å forebygge en smell enn å reparere skaden når den har skjedd.
  • Husk å varme godt opp
  • Oppvarming kan være gørr kjedelig, men det er superviktig. Gjør det skikkelig, ta deg tid og ikke spurt før du er blitt ordentlig varm.
  • Varier treningen
  • Uansett hvordan treningsgrunnlaget ditt er, er variasjon avgjørende. Ensidig trening over tid gjør deg mer skadeutsatt, reduserer progresjonen og går utover motivasjonen. Finn ulike treningsformer som gir deg styrke, kondisjon og smidighet.
  • Gi deg i tide
  • Vær ærlig med deg selv og vit når kroppen din har fått nok for dagen. Skader oppstår ofte mot slutten av økten, når hode og kropp er sliten.

TIPS: Slik behandler du akutte skader

God behandling de første 72 timene etter en skade kan begrense omfanget av typiske bedriftsidrettsskader som overtråkk eller strekk. Huskeregelen POLICE er grei å ha med seg i treningsbagen.

  • Protection: Beskytt skadeområdet
  • Optimal Loading: Selv en skadet muskel skal belastes og beveges for å unngå tap av muskler og stivhet. Med riktig mengde belastning og kraft blir rehabiliteringen kortere.
  • Ice: Is ned skadestedet for mindre smerte.
  • Compression: Kompresjonsbandasje rundt det skadde området hjelper godt på for å forhindre hevelse.
  • Elevation: Hold den skadde kroppsdelen hevet.
    Kilde: Løplabbet

Våre forsikringer