TrumfForsikringSvart@1xTrumfForsikringSvartaccidentaccount circle 1account circleaccount filesaccount find 1account group 4accountadd 1airplane cancelalarm soundambulanceanchoranimal footprintarrow rightbadge check 2badge questionball soccerbarnbinboat 2boatbone brokenbook open 4book paragraphbox forwardbox handle 1briefcase-businessbriefcase businessbriefcasebroken screenbuilding-industrybuilding industrybusiness man 2calendar 2camera 4cancer ribbon 2car firecar keycar lock Slice 1 caravancart filledcartcertificate 2Artboardchat bubble dotschat double bubble 4check 1check 3check badge filledcheck badgecheck circle 2check listcircle exclamationclosecoins 2construction shovelconstruction wallcontentcowcyberdiamond ringdisable signdocument-writingdocument writingdocumentsdove email forwardemail send 1email sendemailerrorfile add 2file bar graph editfile bar graphfile checklist editfile edit 2file hand 1file handfile line graphfile pdffile tablefirefolder editfolder filesfolder questionfrende logo hvitgarantigarantiglobe 2graph bar increasegraphsgroup editgroup favorite stargroup lockgroup protecthamburgerhard hatheadphoneheart angelheart handshakeheavy machineryhelmet-hardhathelmet hardhathelmet motorcyclehomehorseid card 1keyboardlist bullets 2location pinlock close 1logo facebooklogo instagramlogo linkedinlogo twitter birdmedical bedmedical cross snakemedical documentmessage bottlemobile phone brokenmobile phone portraitmopedmotorcyclemotorhomemousenavigation next 3navigation next 4pageparagraph_privatepencil circlepencil write 2percent badgeperson 1person add 1person edit 1person information 1person lock 1person protect 1person setting 2person subtract 1person upload 1person view 1person warning 1pet bonepet yarn ballphone call incomingphonepickup truckpiggy bankpoultryreportsearchserver timeout 128_husdyrsheepshield 7shop-buildingshop buildingshopping bag checkshovelsmiley frown 2smiley smile 2snowmobilesuccesstall-buildingtall buildingtask check 1task edittask upload 2teddytractortrailertraveltruckunregistered caruser chat 2vacationhouseview module 2vintage carwarning triangleGroupwheelchair pluswheelchair uwheelchairwindow application 5window list userwrap text side

Søk i feltet over...

Bekymret jente med mobiltelefon

Har du opplevd noe ubehagelig på nett?

Tips og råd

Aldri før har flere trengt hjelp med å fjerne uønsket innhold fra nettet. Derfor har vi inkludert dekningen hjelp ved nettmisbruk kostnadsfritt i innboforsikringen din. 

Det er tidkrevende og belastende å sitte alene og se at bilder spres på nett, at falske profiler opprettes i ditt navn eller at barna dine henges ut. Da er det godt å vite at hjelpen ikke er langt unna. 

- Når en kunde ringer til Frende, tar vi straks kontakt med nettstedene som har det krenkende materialet. Hvis vi får kontakt med sidenes eiere, ber vi dem slette innholdet. Hvis innholdet er lagt ut i strid med norsk lovgivning, informerer vi eieren om at de er pålagt å fjerne det, sier kommersiell direktør Ole Kristensen hos Frendes samarbeidspartner Affinion. 

Barn er utsatt

Ekspertene som jobber med sakene har lang erfaring med informasjons- og kommunikasjonsteknologi, IT og sosiale medier. 

En økende bekymring er barn som mobbes på nett. 

- Vi vet at det er store mørketall på dette området og det er mange som ikke oppsøker hjelp fordi de føler skam og synes det er vanskelig å be om hjelp, sier Kristensen. 

Undersøkelser fra Medietilsynets rapport "Barn og medier 2016" viser at 1 av 4 barn i aldersgruppen 9-16 år har opplevd at noen har vært slemme med dem på nett, spill eller mobil det siste året. 2 av 10 har opplevd at noen har lagt ut bilder av dem som har gjort dem triste eller sinte. 

ID-tyveri er også inkludert kostnadsfritt i innboforsikringen

Har aldri hatt flere henvendelser

Ole Kristensen forteller at samarbeidspartneren til Frende i de aller fleste tilfellene lykkes med å få fjernet innholdet, men at det tar sin tid. 

- I gjennomsnitt bruker vi rundt 1,5 måneder på å løse en sak, men i ekstreme tilfeller kan en sak ta flere år å løse. Vi har ingen tidsbegrensning for hvor lenge vi jobber med en sak. 

Kristensen sier at det aldri har vært flere henvendelser fra folk som trenger hjelp enn akkurat nå. Tall fra slettmeg.no viser at de håndterte 7973 saker i 2016 og at de hadde over 350 000 besøkende til nettsidene sine samme år. 

- Det er ingenting som tyder på at problemet kommer til å avta med det første. Hovedårsaken er enkel; jo flere brukere og plattformer vi har, jo mer risikoutsatt er vi. På den annen side er folk mer oppmerksomme på hva som ligger ute om dem på gamle profiler, i gamle nyhetsartikler og liknende enn før. Økt bevissthet rundt dette gjør også sitt for at mange tar kontakt for å få hjelp med å rydde opp, sier Ole Kristensen. 

De fem hyppigste henvendelsene om nettmisbruk

  1. Gi forebyggende råd ved nettmisbruk 
  2. Fjerne artikler fra media 
  3. Hjelp til å fjerne nakenbilder som er spredt på nettet 
  4. Hjelp til å fjerne andre uønskede bilder fra websider og sosiale medier. Spesielt mange i jobbsøkingssituasjon ønsker bilder fjernet. 
  5. Fjerne falske/hackede profiler på blant annet datingsider og sosiale medier. 
    (Kilde: Affinion) 

Du skal ikke stå alene

Men hva med tilfellene hvor det ikke har skjedd lovbrudd? Eller hva med utenlandske nettsteder som ikke omfattes av norsk lovgivning? Da er det opp til nettsidens eiere om de ønsker å fjerne innholdet. Slike situasjoner kan være fortvilende og etterlate mange spørsmål for dem som er utsatt for ubehagelige opplevelser på nett. 

- Det oppleves ofte som svært belastende å stå i en slik situasjon og da er det viktig å få trygg og profesjonell hjelp. Det er viktig å føle at man ikke står alene. Gjennom hele prosessen holder vi kunden løpende orientert om sakens gang, sier Ole Kristensen. 

Jobber forebyggende 

Det beste er selvsagt at informasjon, bilder eller annet sensitivt materiale ikke kommer på avveie i utgangspunktet. Derfor er det godt å ha noen forebyggende råd. 

Her er fem gode råd for å redusere risikoen for nettmisbruk. 

  1. Tenk over hvordan du fremstiller deg selv i sosiale medier. Jo mer info du poster om deg selv, jo større risiko er det for at noen kan misbruke denne. Et konkret råd er å ha en privat brukerkonto. 
  2. Aktiver to-trinnsverifisering for alle kontoene dine, hvis mulig. 
  3. Lag unike passord for alle kontoene dine og ikke del dem med noen. 
  4. Mange sosiale medier har informasjon om hvordan man bruker sikkerhetsinnstillingene. Sjekk disse. 
  5. Er du forelder? Vær bevisst på barns rett til privatliv og personvern.