Aktuelt

Unge mest utsatt på reise

Strandfest

- Det er fire ganger mer sannsynlig at en melding om reiseskade kommer fra ungdom eller unge voksne, enn fra eldre reisende, sier skadesjef Petter Lassen i Frende Forsikring. 

Mer enn 24 000 av oss melder fra om tyveri og tap av reisegods hvert kvartal, viser tall fra Finans Norge. For reisende under 30 år er nesten 45 prosent av alle meldte skader knyttet til tingende de har med seg på tur.

24 millioner

Erstatningsutbetalingene på reisegods var på over 24 millioner kroner i første kvartal 2017. 

- Når dyre mobiler, nettbrett, kostbare solbriller, luksusvesker og merkeklær blir stjålet eller ødelagt trekker det gjennomsnittsutbetalingene opp, og reiseforsikringen kan bli dyrere, sier Lassen.

Bare første kvartal i år var erstatningsutbetalingene på reisegods, som er personlige eiendeler du har med deg, på over 24 millioner kroner.

Unge utsatt

- Enten det er storbyferie, sydenferie eller en tur på byen som står for tur, må du ta vare på tingene dine, sier Lassen. Selv noe så hverdagslig som en mobiltelefon er attraktivt for lommetyver, fordi de er lett omsettelige. Også store kontantbeløp gjør deg til et attraktivt ransoffer.

Av alle skadene som ga utbetaling på reiseforsikringen i fjor var hver 10. skade knyttet til tapt mobiltelefon, viser beregninger fra Frende. 

- Det tilsvarer om lag 31 000 mobiltelefoner i året. Aldri før har så mange mobilskader blitt meldt til forsikringsselskapene, sier Petter Lassen.

Uhell dekkes sjelden

- Selv om en helårs reiseforsikring gjelder fra du forlater hjemmeadressen, ikke bare på ferie, får du ikke alt dekket om du har vært uaktsom eller oppbevarer tingene dine på en måte som gjør at de er utsatt for tyveri eller skade, opplyser skadesjefen.

"Uhell er vanligvis ikke dekket, så prøv å passe på at mobilen ikke faller fra bordet, lomma på shortsen, eller blir utsatt for vann ved bassenget"

Tyveri, ran og skadeverk er typiske skader som dekkes på reiseforsikringen.

- Uhell er vanligvis ikke dekket, så prøv å passe på at mobilen ikke faller fra bordet, lomma på shortsen, eller blir utsatt for vann ved bassenget, sier Petter Lassen i Frende.

Vær spesielt oppmerksom på steder med mye folk eller om noen prøver å få oppmerksomheten din for å avlede deg, sier han.

Forsikringsselskapets klare råd er at du oppbevarer pass, billetter og penger i hotellets safe eller på et annet trygt sted. Bær gjerne med deg en kopi av passet som legitimasjon.

- Det kan også være lurt å ta med seg et ekstra betalingskort, så står du ikke på bar bakke hvis det ene skulle slutte å fungere eller bli stjålet. Meld også fra til bank og kortselskaper umiddelbart, for sperring av kort, sier Lassen.

Rask utbetaling

Forsikring er basert på et gjensidig tillitsforhold mellom det enkelte selskap og kunden, hvor kundens forklaring legges til grunn for et skadeoppgjør.

- I de aller fleste tilfeller får kunden rask utbetaling, og blir svært positivt overrasket over hvor raskt og greit et forsikringsoppgjør er, opplyser Petter Lassen i Frende Forsikring.

Når kostbare gjenstander blir stjålet kan selskapet be om garanti- eller ekthetsbevis, kvittering eller annen dokumentasjon.

Kontakt politiet hvis du blir utsatt for tyveri, innbrudd eller ran. Få alltid en kopi av anmeldelsen om du vil ha igjen penger fra forsikringsselskapet.

Forsikringsbransjens reiseråd

  • Unngå å ta med mye kontanter. Benytt helst kredittkort. Kontrollér utløpsdatoen på kortet, og at kortet er gyldig i hele reiseperioden.
  • Unngå å ta med kostbare smykker. Vi anbefaler egen forsikring for spesielle verdigjenstander.
  • Skriv opp hva du har med deg på reisen. Det vil være til hjelp hvis noe skulle gå tapt.
  • Levér ikke bagasjelappen fra deg uten å få bagasjen utlevert.
  • Ta ikke verdigjenstander eller for mye kontanter med på stranden.
  • Fordel kontantene på kroppen, ikke ha alt i vesken eller i lommen.
  • Ikke legg igjen verdigjenstander i bilen.
  • Legg ikke verdisaker i bagasje som skal ekspederes.

Dersom uhellet er ute

  • Kontakt politi og reiseleder hvis du blir utsatt for innbrudd, tyveri eller ran.
  • Få alltid en kopi av anmeldelsen.
  • Kontakt nærmeste konsulat og reiseleder dersom du blir ranet og ikke har penger.
  • Meld fra tap av kort til bank og kortselskap.
  • Gi beskjed til transportselskapet hvis bagasjen har forsvunnet under reisen.
  • Husk å få kvittering i forbindelse med legebesøk, kjøp av medisiner etc.
  • Bekymre deg ikke hvis du blir innlagt på sykehus. Sykehuset kontakter forsikringsselskapet som garanterer for sykehusutgiftene.

Kilde: Finans Norge

Spesielt for mobil

  • Oppbevar telefonen slik at den ikke blir utsatt for vann. For eksempel, ikke la den ligge på bordet i baren eller restauranten.
  • Tenk over hvor du har telefonen din. Om sommeren er vi gjerne mer leddkledde enn ellers og har mobilene i mindre lommer, så den lettere faller ut.
  • Bruk beskyttelsesdeksel på telefonen og egen beskyttelse på glasset.
  • Ikke la mobilen ligge uten tilsyn. Husk også at mobilen som stikker ut av lommen kan være et lett bytte på steder med mange mennesker. Mobiltelefoner er svært tyveriutsatt.

Kilde: Frende Forsikring

Våre forsikringer