Fra virkeligheten

Reiseforsikringen tok sjokkregningen

Ambulanse henter pasient på reise

På vei til jobb i Singapore ble Lars Ivar Tønnessen så dårlig at han trodde han skulle dø. Hasteinnleggelse, operasjon og en galleblære senere lå regningen på nærmere 500 000 kroner. 

- Smertene kom som lyn fra klar himmel, og det var veldig dramatisk. Jeg trodde jeg skulle ta kvelden. Det tok nesten en uke på sykehus før legene fant ut hva som feilte meg – diagnosen var 40 gallesteiner. Da var jeg glad jeg hadde forsikring gjennom jobben. Jeg hadde aldri trodd at den kunne gi så mye hjelp og omsorg, både til meg og min kone, sier Lars Ivar. 

- Hva skjedde etter at du ble innlagt? 

- Jeg ba sykehuset kontakte Frende, og det gjorde de. Alt var på stell på under to timer. Daglig fikk vi telefoner fra lege i Norge som kunne svare på spørsmål og forsikre om at jeg fikk den beste behandlingen, sier Stavanger-mannen. 

Trodde det var matforgiftning

Han og konen var på jobbreise til Singapore. Diverse messer ventet – Lars Ivar skulle gjøre årets innkjøp til firmaet sitt, West Office AS. Allerede før landing følte han seg dårlig i magen og trodde det var matforgiftning. Men smertene ble verre og tankene begynte å gå i en annen retning. For fem år siden fikk han konstatert kreft i bukspyttkjertelen, men i en spesiell form som gjør at sykdommen holdes i sjakk med regelmessige hormonsprøyter. 

- Da jeg fortalte dette til legene i Singapore fikk de en alvorlig mine og satte i gang store undersøkelser. De var utrolig flinke og grundige, men det viste seg at det ikke var noen sammenheng. Etter nesten en uke fant de altså ut av det, sier han. 

Da bar det rett på operasjonsbordet og galleblæren ble fjernet med en kikhullsoperasjon. Tre dager senere var paret på vei hjem til Norge igjen med fly. 

Reiseforsikringen tok sjokkregningen.jpg
Lars Ivar Tønnessen var glad han hadde reiseforsikring på jobben da han ble syk på reise.

Rask og effektiv hjelp 

Regningen kom på nesten 500 000 kroner, men den har Lars Ivar aldri sett noe til. 

"På en dag eller to var alt etterarbeidet i orden. Det var helt utrolig, det går ikke an å gjøre det bedre, sier han"

- Jeg fikk med alt av kvitteringer fra sykehuset og laget et veldig enkelt opplegg som jeg scannet over til Frende da jeg kom hjem. På en dag eller to var alt etterarbeidet i orden. Det var helt utrolig, det går ikke an å gjøre det bedre, sier han. 

Som daglig leder og eier av West Office AS har Lars Ivar Tønnessen investert i reiseforsikring til alle sine 21 ansatte. Han har valgt å gi samtlige den komplette dekningen gjennom Frende, som inkluderer både tjeneste- og fritidsreise for den ansatte og deres familie. 

Det er også fullt mulig å dekke de ansatte kun på tjenestereise eller på tjeneste- og fritidsreise. 

- Det viktigste du har 

- Det koster så lite å kjøpe reiseforsikring til de ansatte i den store sammenhengen. Det er ikke der bedriften bør spare penger. Jeg har hatt reiseforsikring for mine ansatte siden oppstarten i 1996 og det er utenkelig ikke å ha det. De ansatte er det viktigste du har i en bedrift. Jeg tror nok det er mange som ikke skjønner viktigheten før de står midt oppe i en vanskelig situasjon, sier Lars Ivar Tønnessen. 

Våre forsikringer